top of page

האם כדאי לקבל קצבה במקביל להמשך עבודה

בס"ד

הגעתם לגיל פרישה וממשיכים לעבוד, האם כדאי לממש את הקצבה?

שאלה זו מטרידה לא מעט עובדים שממשיכים לעבוד, במיוחד בתקופה זו בה תוחלת החיים כל הזמן עולה, ואנשים בגיל פרישה מרגישים שעדיין יכולים לתרום לשוק, ובלא מעט מקרים מדובר בעובדים עם ניסיון רב שהמעסיק מוכן לשמר ולהמשיך להעסיק לתקופה ארוכה גם לאחר גיל הפרישה החוקי.

ישנם עובדים שירצו לקבל את הקצבה בכל אופן בלי שום חישוב כלכלי כזה או אחר, זה פשוט פסיכולוגי, הגעתי לגיל פרישה, אמשיך לעבוד רק בתנאי שאקבל את הקצבה, פשוט הציבו לעצמם מטרה.

ובאם ננסה לנתח את השאלה הנ"ל בצד הכלכלי שלה- המחשבה הראשונית שעולה היא, לכאורה, אם מגיע לי קצבה למה שלא אתחיל ליהנות ממנה?!

אז התשובה היא ממש לא חד משמעית, לעיתים יהיו לקוחות שנמליץ להם להתחיל לקבל קצבה ולעיתים יהיו לקוחות שנמליץ להם לדחות את קבלת הקצבה עד לסיום עבודה סופית או לעוד זמן מה.

הפרמטרים אותם אנו צריכים לבחון בכדי לקבל תשובה הן רבות, כגון:

  • מאיזה מוצר הקצבה אמורה להשתלם?

  • מה גובה הקצבה הצפויה?

  • מה שיעור מס ההכנסה שעתידים לשלם על הקצבה? אם בכלל..

  • האם יש צורך ממשי בקבלת קצבה עכשיו מבחינה תזרימית?

  • מה שיעור הפיצוי בדחיית קבלת הקצבה?

  • האם כדאי כבר כעת לנצל את הפטור על הקצבה וכיצד?

כפי שניתן לראות מכמות השאלות הנ"ל התשובה לשאלה הזאת לא פשוטה, אך בכדי להתמודד עם השאלה נתחיל לפשט את הדברים עם העובדות הבסיסיות.

ראשית יש לדעת שקצבה חייבת במס הכנסה כמו הכנסה מיגיעה אישית לכל דבר

ועניין תמיד, וגם בדמי ביטוח לאומי ובריאות עד גיל פרישה בלבד- (דהיינו 67 גבר , 62- אישה). כמו כן יש לזכור שלכל תושב מדינת ישראל יש נקודות זיכוי (אישה- 2.75, גבר 2.25 ) המקנות 235 ₪ לכל נקודת זיכוי כך שרף המס מתחיל בכ 5,200 ₪ לערך, דהיינו שעד הכנסה זאת (מקצבה ו/או הכנסה) לא משלמים כלל מס הכנסה.



אך מי שממשיך לעבוד ונגיד שמשתכר בכ 9,000 ₪ ומעלה לכאורה עתיד לשלם מס על הקצבה שאמור לקבל בשיעור מס שולי של לפחות 21% מס.

מאידך נבוא ונגיד שעדיף לקבל 79% מהקצבה מאשר לא לקבל כלום, כי כל שנה של דחיית הקצבה יש כאן הפסד של 12 חודשי קצבה.

אך גם זה לא כל כך מדוייק כיוון שמרבית המקרים כל שנה של דחיית הקצבה, הקצבה אמורה לגדול בכ 6%-7% (תלוי בסוגי מוצרי הקצבה).

אז עכשיו חוזרת השאלה מה יותר כדאי? במרבית המקרים נרצה להגיד שכדאי לדחות את הקצבה משיקולי המס (כי כפי שאמרנו אנו מפוצים על כל שנה של דחיית הקצבה ומאידך נשלם מס מופחת על הקצבה בשנים בהם לא תהיה לנו הכנסה מעבודה), אך יש לזכור שהחל מגיל פרישה כבר ניתן לנצל את הפטור על הקצבה לפי תיקון 190 לאחר מילוי טופס 161 ד' (קיבוע זכויות) ואז השאלה שוב מתעוררת, כיוון שבאם הקצבה בכל מקרה תהיה פטורה ממס (או חלקה) אז ייתכן ויהיה כדאי לנצל כבר עכשיו את הקצבה וליהנות ממנה ולא לדחות את קבלת הקצבה עד לאחר פרישה מוחלטת מעבודה.

בכל מקרה אין תשובה כללית לשאלה הנ"ל ובכל מקרה צריך לנתח ולבדוק לעומק את הכדאיות הכלכלית והפסיכולוגית שיש בכל מקרה ומקרה.

בשורה התחתונה אין תחליף לפגישת תכנון פרישה עם איש מקצוע בכדי לבחון את השאלה המרכזית, אך ננסה בכל זאת לתת כמה כללים ועובדות שיעזרו לנו לגבש החלטה ולהתמודד עם השאלה הסבוכה הנ"ל.



עורך מסמך זה- רפאל זיני- מנכ"ל פרישה במחשבה תחילה


bottom of page